اینترنت اشیا چیست

اینترنت اشیا چیست

این روزها اینترنت اشیاء (IOT) درحال تبدیل شدن به یک موضوع مکالمه در محل کار و خارج از آن است. این مفهومی است که نه تنها می تواند بر نحوه زندگی ما تأثیر بگذارد بلکه بر نحوه کار ما نیز تأثیر بگذارد. بنابراین بر آن شدیم در این مطلب از سایت نت تو به این سوالات پاسخ دهیم: اینترنت اشیا چیست و چه کاربردی دارد؟ مزایا و معایبش چیست؟

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا سیستمی از دستگاه‌های کامپیوتری و پردازشی به هم مرتبط مانند انواع ماشین‌های دیجیتال و مکانیکی، ادوات و وسايل هم‌راه با حيوانات و افراد است که هر يک با شناسه‌ی منحصر به فرد و برخوردار از توانایی انتقال اطلاعات در شبکه بدون دخالت مستقيم انسانی می‌توانند به فعاليت بپردازند.

به زبان ساده ، این مفهوم اتصال اساسی هر وسیله با کلید روشن و خاموش به اینترنت است. این شامل همه چیز از قبیل تلفن همراه ، دستگاه های قهوه ساز ، ماشین لباسشویی ، هدفون ، لامپ ، دستگاه های پوشیدنی و تقریباً هر چیز دیگری است که فکر کنید. این امر همچنین در مورد اجزای ماشین آلات ، به عنوان مثال موتور جت هواپیما یا مته یک سکوی نفتی اعمال می شود.

به عبارت ساده‌تر، اينترنت اشيا ميلياردها دستگاهی را که قابلیت اتصال به اینترنت دارند و در تعامل با يک‌ديگر به جمع‌آوری و پردازش و به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات می‌پردازند، نظر دارد. شیء در عبارت اینترنت اشياء می‌تواند به بیمار قلبی مجهز به دستگاه کمک‌رسان به قلب‌اش، يک حيوان در مزرعه که حامل يک تراشه‌ی زيستی‌ست و اتومبیلی که دارای حس‌گرهای داخلی برای هشدار دادن به راننده موقع خطر است يا هر چیز ساخته‌ی دست بشر که بتوان یک نشانی اينترنتی (IP) به آن اختصاص داد و قادر به انتقال داده از طریق شبکه باشد، اطلاق شود. 

با اقتصادی شدن پردازنده‌های کوچک و فراگيری شبکه‌های بی‌سیم این امکان فراهم شده است. تا هر چیزی، از کوچک‌ترين اشياء تا بزرگ‌ترين و پيچيده‌ترين ماشين‌های خودکار، روبات‌ها و حتا هواپیماها، بخشی از اينترنت اشيا را شامل شود.

مزایای اینترنت اشیا

  • قابلیت دسترسی به داده‌ها و اطلاعات در هر مکان و در هر زمان؛
  • بهبود ارتباط بین دستگاه‌های الکترونیکی متصل به یک‌دیگر؛
  • انتقال بسته‌های اطلاعاتی در یک شبکه‌ی يک‌پارچه‌ی متصل که باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود؛
  • با انجام امور به صورت خودکار، کیفیت کسب و کار و خدمات بهبود می‌یابد و نیاز به مداخله‌ی انسانی کم می‌شود.

معایب اینترنت اشیا

  • زمانی که تعداد وسیله‌های متصل به شبکه افزایش می‌یابد، به طور طبيعی حجم داده‌ها و اطلاعات در حال انتقال ميان ادوات IoT بیش‌تر می‌شود و موقعیت تحریک‌کننده‌تری برای هکرها و نفوذهای غيرقانونی و مخرب ایجاد می‌شود.
  • تعدد و فراوانی ادوات IoT باعث بروز مشکلات و چالش‌های مدیريتی و کاربری می‌شود.
  • رخ دادن یک مشکل در سیستم مبتنی بر اينترنت با زمينه‌ی انتشار خطا در شبکه مواجه است و ممکن است سایر دستگاه‌های متصل نیز دچار مشکل شوند.
  • از آن‌جا که روی‌کردهای متفاوتی برای پياده‌سازی سامانه‌های IoT وجود دارد و الزاما تمامی آن‌ها از استاندارد يک‌سانی استفاده نمی‌کنند، برقراری ارتباط بین ادوات و سامانه‌های گوناگون IoT يک چالش عملياتی‌ست.
اینترنت اشیا

اینترنت اشیا به افراد کمک می‌کند تا زندگی و کار هوشمندانه‌تری داشته باشند و زندگی خود را به شکل فراگيرتری کنترل و اداره کنند. جدا از کاربرد IoT در دستگاه‌های هوشمند خانگی، اين تکنولوژی در فعاليت‌های تجاری و داد و ستد هم به طور جدی به کار می‌آيد. اينترنت اشيا به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا فرآیندها را به صورت خودکار سامان بدهند. بنابراین از هزینه‌ها کاسته می‌شوند و روند خدمت‌رسانی بهينه می‌شود. اینترنت اشیا در صنعت‌ها و حوزه‌هایی مانند بهداشت، بازرگانی، کشاورزی و کارخانه‌هايی تولیدی به طور قابل توجهی کاربرد دارد. هم‌چنين، با کاربرد اين تکنولوژی در ساختار شهرهای هوشمند ضایعات مصرف انرژی کاهش می‌يابد.

این تکنولوژی نیازمند یک اینترنت مناسب از نظر سرعت ( اینترنت پرسرعت ) و مقرون به صرفه ( اینترنت ارزان ) می باشد. نت تو به شما کمک می کند تا بهترین اینترنت را با توجه به شرایطتان انتخاب و خریداری کنید. ( خرید بهترین اینترنت ) نت تو با من …

امتیاز این مطلب
4/5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *